Typologia gier i zabaw Rogera Caillois (agon, alea, mimicry i ilinx) wymaga - jak pokazały to wyniki naszych badań - uzupełnienia o jeszcze jedną ważną kategorię: gier, których istota wyraża się w greckim pojęciu EMPÁTHEIA oznaczającym cierpienie.Wykracza to oczywiście - acz nie w całości - poza tradycyjne ujęcie gry (jako sprawiającej przyjemność), ale - z drugiej strony - może wiązać grę z tak różnorodnymi zjawiskami kulturowymi, jak np.: katharsis, praktyki sadystyczne lub masochistyczne czy interesowne odgrywania cierpienia albo instrumentalne traktowanie cierpienia w grach wizerunkowych społecznie wrażliwych instytucji. W tym obszarze można więc wskazać zarówno gry rozgrywające się wokół cierpienia, jak i gry z cierpieniem (swoim i - niestety - często także cudzym). Wydaje się, iż jest to jedna z najbardziej złowrogich kategorii ludycznych, niemniej jednak warta szczególnej uwagi.
EMPÁTHEIA
Nazwa definicji:
EMPÁTHEIA
Treść wpisu:
Rodzaj słownika:
Słownik TEORII ŻYWEJ KULTURY
Źródło definicji (papierowe):
Barbara Fatyga, definicja autorska dla OŻK-SB, 2013.
Dodane przez:
Węzeł centralny