Tabloid - początkowo określenie to odnosiło się głównie do formatu (rozmiaru) dziennika, który był o połowę mniejszy niż format tradycyjny. Mniejszy format sprawia, że gazetę łatwiej się czyta lub przegląda w zatłoczonych środkach komunikacji miejskiej. Kolejną cechą charakterystyczną tabloidu jest spójność formy i treści, używanie prostego języka, zamieszczanie dużych obrazków oraz posługiwanie się sansacyjnymi i krzykliwymi nagłówkami. Pierwszym tabloidowym dziennikiem był brytyjski "Daily Mirror" ukazujący się od 1903 roku. Obecnie tabloidowy format gazety jest powszechnie stosowany przez większość wydawców prasy, w tym dzienniki opiniotwórcze. To, co odróżnia dziś media tabloidowe od mediów poważnych i opiniotwórczych, to ich zawartość merytoryczna. Tabloidy - w tym skrajna ich odmiana zwana prasą bulwarową lub bulwarówką - należą do mediów teleologicznych, których głównym celem jest zysk finansowy. Metody pracy dziennikarzy mediów teleologicznych często są niezgodne z zasadami etyki dziennikarskiej. W Polsce wśród dzienników tabloidowych, największe nakłady osiągnęły "Fakt" i "Super Express".
TABLOID
Nazwa definicji:
TABLOID
Treść wpisu:
Rodzaj słownika:
Słownik Antropologii i Socjologii Kultury
Źródło definicji (papierowe):
Izabela Alfredson, definicja autorska dla OŻK-SB, 2013.
Dodane przez:
Węzeł centralny