Terminu tego użył po raz pierwszy Ryszard Kapuściński, określając w ten sposób dziennikarzy piszących dla najniższej klasy prasy tabloidowej, tzw. brukowców. Lumpendziennikarze to też synonim pismaków (tu: marnych, nieudolnych dziennikarzy). Współcześnie, w związku z rozwojem mediów, lumendziennikarzem nazwywa się dziennikarzy pracujących w mediach tabloidowych, nie tylko w prasie. Lumpendziennikarstwo jest zaprzeczeniem dziennikarstwa deontologicznego (kierującego się pełnieniem misji) i prezentuje podejście specyficznie teleologiczne do zawodu dziennikarza, czyli kierowanie się, jako główną zasadą, zyskiem finansowym. W celu osiągnięcia tego zysku, z pominięciem wszelkich zasad etyki dziennikarskiej, lumpendziennikarze wykorzystują i sprzedają plotki przebrane za informację. Najczęściej opisują intymne życie osób publicznych i popularnych, a docierają do takich informacji łamiąc zasady moralne, gdyż według lumpendziennikarzy cel uświęca środki, zaś celem pośrednim jest zwiększenie sprzedaży, nakładu tytułu czy oglądalności i słuchalności.
LUMPENDZIENNIKARSTWO
Nazwa definicji:
LUMPENDZIENNIKARSTWO
Treść wpisu:
Rodzaj słownika:
Słownik Antropologii i Socjologii Kultury
Źródło definicji (papierowe):
Izabela Alfredson, definicja autorska dla OŻK-SB, 2013.
Dodane przez:
Węzeł centralny