ABSTRAKCJONIZM

Wpisy terminu w różnych słownikach wraz z komentarzami.

Słownik Terminów Encyklopedycznych - zawartość - opis hasła ABSTRAKCJONIZM

Terminem tym określa się sztukę nie przedstawiającą świata rozpoznawalnych przedmiotów, oderwaną od obrazowania rzeczywistości. Działo abstrakcyjne stanowi autonomiczną, odrębną rzeczywistość, zbudowaną z układów linii, form, barw lub brył. Tendencje do odchodzenia od przedstawiania rzeczywistości obecne były w sztuce wszystkich epok i środowisk, a XX wieku sztuka abstrakcyjna stała się jednym z najważniejszych nurtów artystycznych epoki. Pierwszym w pełni świadomym twórcą sztuki abstrakcyjnej był Wassily Kandinsky. Jego dziełem jest powstała w 1910 akwarela, w której kompozycji pominięte zostały wszelkie odniesienia do świata rzeczywistego. Pionierami sztuki abstrakcyjnej są Kazimierz Malewicz, Piet Mondrian i Michaił Łarionow. Sztuka abstrakcyjna wykazuje duże zróżnicowanie rozwojowe, operuje formami geometrycznymi, konstrukcyjnymi, o zobiektywizowanych kształtach bądź też formami ekspresyjnymi czy lirycznymi, których kształt jest wynikiem subiektywnego przeżycia twórcy. Pierwsza stała ekspozycja sztuki abstrakcyjnej została otwarta w 1925 w Hanowerze, drugą z kolei utworzono w Łodzi w 1931 roku. W 1925 roku w Paryżu odbyła się pierwsza międzynarodowa wystawa sztuki abstrakcyjnej zatytułowana „L’art d’aujord’hui”. W 1929 roku powstał ruch „Cercle et Carre”, a w 1931 roku ugrupowanie „Abstraction - Creation”. W Polsce sztukę abstrakcyjną uprawiali artyści związani z awangardowymi grupami „Blok”, „Praesens” i „a.r.” (m.in. Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, Henryk Berlewi, Mieczysław Szczuka, Karol Hiller, Henryk Stażewski). Indywidualną koncepcję sztuki abstrakcyjnej stworzył Strzemiński swoją teorią unizmu.  

Źródło definicji (papierowe): Krystyna Kubalska-Sulkiewicz, Monika Bielska-Łach, Anna Manteuffel-Szarota (red.), Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa : Wyd. Naukowe PWN, 1997, s.1.
Podobne terminy (linki wewnętrzne):
Hasło wprowadził(a): Anna Grabowska

Słownik Wikipedii - zawartość - opis hasła ABSTRAKCJONIZM

Abstrakcjonizm – kierunek we współczesnych sztukach plastycznych, który charakteryzuje się wyeliminowaniem wszelkich przedstawień mających bezpośrednie odniesienie do form lub przedmiotów obserwowanych w rzeczywistości. Jest to sztuka abstrakcyjna, bezprzedmiotowa. Malarze abstrakcyjni szukali nowych form tj.: linia – plama, pion – poziom, odrzucając figuratywność na rzecz wewnętrznej konstrukcji obrazu, układu linii, barwnych plam, prostych form geometrycznych. Malarstwo to pragnęło wyzwolić się od tematu, odejść od rzeczywistości, zrezygnować z naśladowania natury. Prekursorami abstrakcjonizmu byli: Wassily Kandinsky,Edward Munch. Abstrakcjonizm dzieli się na geometryczny (zwany też nieorganicznym lub zimnym) oraz na niegeometryczny (zwany też organicznym lub ciepłym). (...) W latach 1910-1920 moda na abstrakcjonizm ogarnęła całą Europę. Za pierwszy obraz abstrakcyjny uważa się dzieło Wassily'ego Kandinsky'ego, "Akwarela abstrakcyjna". (...)  Przedstawicielami tego nurtu byli m.in.: Roger BissièreTheo van DoesburgLucio FontanaSam FrancisNahum GaboVilmos HuszárWassily KandinskyPaul KleeYves KleinFrantišek KupkaEl LissitzkyKazimierz MalewiczPiet MondrianJackson PollockSophie Taeuber-ArpVictor VasarelyEnrico Accatino.więcej

 (drobne zmiany red. - BF)

Źródło definicji (elektroniczne): hasło "Abstrakcjonizm" w Wikipedii
Zobacz także (linki zewnętrzne):
Hasło wprowadził(a): Barbara Fatyga