Wg Alfreda L.Kroebera (1965): "Dane mogą być bezpośrednio rozpatrywane tak, jak się przedstawiają same lub też możemy starać się dotrzeć poprzez nie do związanych z nimi procesów. Na tej podstawie nauki są albo historyczne i tylko przypadkowo dotyczą mechanizmów lub też są ahistoryczne i całkowicie poświęcają się określeniu mechanizmów zjawisk."
Wg Janusza Sztumskiego (1999): "Danymi nazywamy wszelkie wiadomości, zarówno o charakterze ilościowym, jak i jakościowym, dotyczące interesujących nas zdarzeń, procesów, faktów. Mogą one być uzyskiwane w sposób systematyczny lub przypadkowy."
Wg Barbary Fatygi (2014): "Przyjmuję tu (nie da się ukryć, iż w sporym uproszczeniu), że źródłem wszelkich danych w naukach społecznych jest rzeczywistość, innymi słowy ludzkie światy. Według znanego w socjologii podziału, dane, którymi zajmują się badacze (socjologowie, antropolodzy, etnografowie itd.) to zarówno tzw. dane zastane, jak i dane wytworzone przez badacza. Do pierwszej kategorii należą np.:
a) konkretne fragmenty rzeczywistości kulturowej istniejące niezależnie od zainteresowań badacza - zwane również niekiedy danymi surowymi; ze względu na swą naturę mogą one być wykorzystywane w nauce bezpośrednio, zwykle jednak są dla nauki swego rodzaju półproduktem - aby stały się danymi w sensie naukowym muszą bowiem zostać odczytane i opracowane wedle wybranej przez badacza metody; warto zauważyć, że już samo odczytywanie sensu takich danych i uporządkowanie ich jest uważane za interpretację, a więc swego rodzaju ich wytworzenie lub - co najmniej - przetworzenie; status tych danych jest w nauce przedmiotem długotrwałego sporu o podłożu filozoficznym;
b) dane wytworzone przez inne podmioty działające obok badacza w rzeczywistości kulturowej (zaliczają się do nich np. tzw. dane urzędowe, ale też dane zawarte w rozmaitych źródłach stworzonych z intencją przekazania informacji - np. dane pochodzące z literatury, sztuk wizualnych, zawarte w intencjonalnych przekazach, takich jak park romantyczny itd.); te dane także badacz zwykle do swoich celów zmuszony jest przetworzyć;
Do drugiej kategorii należą natomiast dane nie istniejące dopóki badacz się nimi nie zainteresował, w związku z tym musi je on de facto stworzyć, dzięki odpowiedniej konceptualizacji problemu, którego rozwiązanie go interesuje. Przykładem takich danych są te uzyskane w drodze badań: ilościowych lub jakościowych, bądź uzyskane przez zastosowanie innych metod zbierania danych.
O ile dane zastane mają zwykle swój substrat materialny (dokument, fotografia) albo istnieją niezależnie od badacza w postaci cyfrowej i mogą odnosić się zarówno do przekonań, sądów, opinii, zarejestrowanych zachowań, jak i do przedmiotów materialnych; o tyle dane wytwarzane przez badacza dotyczą wyłącznie faktów istniejących w pod-/nie-/świadomości badanych, które badacz potrafi wydobyć i nadać im postać (również materialną) lub są to dane, które badacz wytwarza sam, kierując zainteresowanie i uwagę na dany fragment świata zewnętrzny wobec niego."