[Artykuł 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o:] "dobrach kultury współczesnej - należy przez to rozumieć niebędące zabytkami dobra kultury, takie jak pomniki, miejsca pamięci, budynki, ich wnętrza i detale, zespoły budynków, założenia urbanistyczne i krajobrazowe, będące uznanym dorobkiem współcześnie żyjących pokoleń, jeżeli cechuje je wysoka wartość artystyczna lub historyczna;"
DOBRA KULTURY
Wpisy terminu w różnych słownikach wraz z komentarzami.
Słownik Terminów Prawnych - zawartość - opis hasła DOBRA KULTURY
Słownik TEORII ŻYWEJ KULTURY - zawartość - opis hasła DOBRA KULTURY
Dobra kultury powstają gdy przedmioty (obiekty, stany, procesy, działania, itd.) zaczynają funkcjonować jako nie-ludzcy partnerzy w układach interakcji społecznych (grupowych i pomiędzy indywidualnymi partnerami). Warunkiem koniecznym i wystarczającym by przedmiot, stan itd. stał się dobrem kultury jest uzyskanie w danym środowisku społecznym zgody dwóch lub większej liczby osób co do jego wartości i znaczenia. Zwykle w koncepcie dobra kultury ukryte (lub jawnie wyrażane) są jeszcze dwa warunki: zgoda musi dotyczyć wyjątkowych wartości i znaczeń oraz musi trwać w dłuższym okresie czasie. Tu nie przyjmujemy tych zastrzeżeń: bardziej liczy się dla nas gęstość wartości i znaczeń oplatająca siatką aksjosemiotyczną dany przedmiot, stan, działanie itd., niż jego niezwykłość i długowieczność. Dobra kultury dzielą się na materialne i niematerialne (w tym: poglądy, idee, wyobrażenia, ale także wzorce zachowań, praktyki kulturalne, itd.). Dobrem kultury jest przedmiot, stan, działanie itd., które ceni sobie nawet tylko jedna osoba i który tylko dla niej jest ważny racjonalnie lub emocjonalnie czy też użyteczny. A to dlatego, że indywidualne upodobanie (szerzej aksjologiczny stosunek do czegoś lub kogoś) pojawia się jako skutek uczestnictwa w kulturze i treningu kompetencyjnego w zakresie jej zawartości. Z drugiej strony, tylko nieliczni potrafią swoje stricte prywatne poglądy na wartość określonych przedmiotów, stanów, działań itd. narzucić drogą przemocy symbolicznej innym ludziom i w ten sposób tworzyć ogólnospołecznie uznawane dobra kultury. Warto też pamiętać, że status dobra kultury nie jest bezwarunkowo trwały: pewne przedmioty (w sensie tu wskazanym) mogą stawać się względnie trwałymi dobrami kultury, inne mogą czasowo lub na zawsze tracić tę własność. Niektóre mogą być uważane za dobra kultury tylko przez nieliczne i/lub małe i bardzo małe grupy; inne zaś są postrzegane jako dobra przez duże zbiorowości (takie jak warstwy, klasy czy narody). Jeszcze inne uznawane są (przynajmniej oficjalnie) za uniwersalne dobra kultury, cenne dla całej ludzkości.