Typologia gier i zabaw Rogera Caillois (agon, alea, mimicry i ilinx) wymaga - jak pokazały to wyniki naszych badań - uzupełnienia o jeszcze jedną ważną kategorię: gier, których istota wyraża się w greckim pojęciu EMPÁTHEIA oznaczającym cierpienie.Wykracza to oczywiście - acz nie w całości - poza tradycyjne ujęcie gry (jako sprawiającej przyjemność), ale - z drugiej strony - może wiązać grę z tak różnorodnymi zjawiskami kulturowymi, jak np.: katharsis, praktyki sadystyczne lub masochistyczne czy interesowne odgrywania cierpienia albo instrumentalne traktowanie cierpienia w grach wizerunkowych społecznie wrażliwych instytucji. W tym obszarze można więc wskazać zarówno gry rozgrywające się wokół cierpienia, jak i gry z cierpieniem (swoim i - niestety - często także cudzym). Wydaje się, iż jest to jedna z najbardziej złowrogich kategorii ludycznych, niemniej jednak warta szczególnej uwagi.
EMPÁTHEIA
Autor(ka) wpisu: Barbara Fatyga
Rodzaj słownika: Słownik TEORII ŻYWEJ KULTURY
Źródło definicji (papierowe): Barbara Fatyga, definicja autorska dla OŻK-SB, 2013.
Sprawdź pozostałe wpisy w innych słownikach:
Data aktualizacji: poniedziałek, 19 Czerwiec, 2017 - 00:25