Robert Merton (1968): "Nawet pobieżne przyjrzenie się wystarczy, by wskazać, że termin <wiedza> był tak szeroko pomyślany, iż odnosi się do każdego typu idei i sposobów myślenia od wierzeń ludowych po ścisłą naukę. Wiedza często jest w takim stopniu łączona z <kulturą>, że niemal bez różnicy utrzymuje się, iż nie tylko nauka właściwa jest <uwarunkowana egzystencjalnie>, ale że dotyczy to także przekonań etycznych, założeń poznawczych, stwierdzeń doświadczalnych, sądów syntetycznych, przekonań politycznych, kategorii myślowych, teorii eschatologicznych, norm moralnych, założeń ontologicznych i obserwacji faktów empirycznych. Zachodzi oczywiście pytanie, czy te rozmaite rodzaje <wiedzy> pozostają w tym samym stosunku do swej podstawy poznawczej, czy też trzeba rozróżniać odmienne sfery wiedzy, właśnie ze względu na różnice w owym stosunku."
WIEDZA
Wpisy terminu w różnych słownikach wraz z komentarzami.
Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury - zawartość - opis hasła WIEDZA
Słownik Antropologii i Socjologii Kultury - zawartość - opis hasła WIEDZA
Wg Wacława Mejbauma (1984): "My natomiast twierdzimy, że aczkolwiek wiedza posiada wartość odmienną od użyteczności, to jest zarazem tak, że wiedza wytwarza swoje instrumenty: przyrządy, laboratoria, a także nauki teoretyczne. Stąd też nie interesuje nas ani akceptacja ani refutacja nauki jako wiedzy instrumentalnej, zgadzając się, że nauka jest instrumentalna, przeczymy zarazem, aby była wiedzą."
Słownik Inspiracji - zawartość - opis hasła WIEDZA
Albert Einstein: "to, co się liczy, nie da się policzyć, a to, co da się policzyć, się nie liczy"
Frank Furedi: "Cyniczny stosunek do wiedzy obiektywnej paradoksalnie jest zgodny z rozpowszechnionym przekonaniem, że żyjemy w społeczeństwie wiedzy, w którym <wiedza to władza>."