Wg Andrzeja Tyszki (1971): "Uczestnictwo kulturalne jest treściowo, aksjologicznie i informacyjnie bogatsze i daleko wykracza poza te formy, które organizują radio, gazeta, książka, film czy spektakl teatralny, program telewizyjny czy wycieczka do muzeum. Przyswojeniu i przetworzeniu podlega także zasób tych treści kulturowych, których nie uwzględniają teorie kultury masowej. (...) Jestem więc za włączeniem do analizy kultury współczesnej także jej nie-masowych i nieinstytucjonalnych zjawisk i w badaniach nad zróżnicowaniem kulturalnym pragnę uwzględnić różnorodne formy uczestnictwa związane z tymi zjawiskami. (...) Swój bezpośredni cel poznawczy pojmuję jako empiryczne dociekanie przebiegu i okoliczności indywidualnego uczestnictwa kulturalnego. Zróżnicowanie bowiem rozumiem jako istnienie odmiennych rodzajów wyposażenia kulturalnego ludzi - zależnego m.in. od ich usytuowania społecznego. Jakościowe podobieństwa i różnice zakresu uczestnictwa kulturalnego zamierzam porządkować typologicznie, aby w rezultacie określać i opisywać nie tylko pojedyncze, konkretne osoby, ale charakteryzować jakościowo także szersze zbiorowości. (...) uczestnictwo należy pojmować jako całościowo traktowany splot percepcji i eksperesji."
UCZESTNICTWO W KULTURZE
Wpisy terminu w różnych słownikach wraz z komentarzami.
Słownik Teorii i Metodologii Badań Kultury - zawartość - opis hasła UCZESTNICTWO W KULTURZE
Słownik TEORII ŻYWEJ KULTURY - zawartość - opis hasła UCZESTNICTWO W KULTURZE
Uczestnictwo w kulturze w szerokim rozumieniu to proces włączania i wyłączania się jednostek i grup, przedmiotów, ideii, zachowań oraz ich konfiguracji w konkretne sytuacje (codzienne i odświętne) uregulowane kulturowo. Uczestnictwo jest możliwe dzięki ludzkim zachowaniom - zawsze więc ma ex definitione charakter aktywny.
Uczestnictwo w kulturze w wąskim znaczeniu to proces tożsamy z odbiorem (recepcją), uczeniem się, wykorzystywaniem i konsumowaniem dóbr kultury wytworzonych przez innych. Obecnie odchodzimy od tak jednostronnego i ograniczonego ujęcia uczestnictwa, najczęściej wiązanego z sytuacją komunikacyjną, w której jeden nadawca nadaje do wielu odbiorców, a ci rzekomo "biernie" reagują na treści kulturowe.
Uczestnictwo w kulturze z punktu widzenia zachowań to tworzenie i odtwarzanie kultury, rozpowszechnianie i przyswajanie treści kulturowych, ich modyfikowanie i przetwarzanie, podtrzymywanie i wyłączanie z dostępnych zasobów.
Uczestnictwo w kulturze można ująć nie tylko - instrumentalnie - z perspektywy procesów uspołecznienia (jak proponuje Marek Krajewski) lecz także jako złożony, dynamiczny zestaw praktyk kulturalnych - czyli autotelicznie - (jak proponuje Barbara Fatyga).