PSEUDOINFORMACJA

Wpisy terminu w różnych słownikach wraz z komentarzami.

Słownik Antropologii i Socjologii Kultury - zawartość - opis hasła PSEUDOINFORMACJA

"(...) Zbyt często fabrykuje się <wiadomości> w celu czerpania z nich korzyści. Informacje takie wyróżniają się przeważnie tym, że są przygotowywane z dużym wyprzedzeniem i pojawiają się zależnie od okoliczności. Nietrudno rozpoznać w prasie drukowanej reklamę przebraną za informację. Równie łatwo zauważyć, gdy w dziennikach telewizyjnych i programach rozrywkowych celowo robi się rozgłos wokół jakiejś książki lub przedstawienia. Trudniej natomiast wychwycić komunikat lub materiał filmowy dostarczony przez rzecznika prasowego i rozpowszechniany bez żadnej dziennikarskiej obróbki. Nie mówiąc już o artykule napisanym przez dziennikarza, który w zamian otrzymał zaproszenie na egzotyczną wycieczkę lub jakiś inny miły drobiazg.  Jeszcze czymś innym jest sprawozdanie z <wydarzenia> (konferencja prasowa z udziałem prezydenta, manifestacja uliczna) wyreżyserowanego w celu przyciągnięcia mediów. Niekiedy same media fabrykują takie newsy, gdy na przykład rzekomi <dziennikarze śledczy> rozdmuchują pomniejsze skandale lub paparazzi dręczą sławne osobistości. Nie należy z góry odmawiać takim wiadomościom jakiegokolwiek znaczenia, ale muszą one zostać sprawdzone i odpowiednio zakwalifikowane. Użytkownicy powinni znać ich źródło (...)."

Źródło definicji (papierowe): Claude-Jean Bertrand, Deontologia mediów, Warszawa: PAX, 2007, ss. 123-124.
Hasło wprowadził(a): Izabela Alfredson