(...) w najprostszym ujęciu: social media to społeczne środki przekazu. A w szerszym: social media to podlegające społecznej kontroli środki przekazu, które mogą być wykorzystywane na dowolną skalę. Zawierają zarówno treść przekazu jak i możliwe punkty widzenia odnoszące się do informacji. Charakterystyczne cechy social media:
- mogą być wykorzystywane na dowolną skalę
- środki wytwórcze są dostępne dla każdego zainteresowanego
- publikacja informacji jest dopiero początkiem procesu mediowego
- pierwotna informacja może być modyfikowana w nieskończoność
- dostęp do tworzenia i odbioru treści w jest wolny
- bez społecznego współuczestnictwa idea social media nie może być realizowana
- na finalną wartość informacji bezpośrednio wpływa uczestnictwo tej grupy społecznej (społeczności), która rzeczywiście skupiona jest wokół poruszanego tematu
- każdy zainteresowany ma w każdym momencie dostęp do treści swoich i innych współtwórców oraz ma możliwość odnoszenia się nie tylko do podstawowej treści ale i do wkładu innych twórców
- brak koordynacji pomiędzy twórcami
- wszystkie elementy będące wynikiem procesu tworzenia (współtworzenia) treści nie są usuwane i są stale dostępne.
- treści rozprzestrzeniane są poprzez społeczną interakcję (co bezpośrednio przekłada się na skalę dystrybucji każdej z informacji)
- opóźnienie pomiędzy wytworzeniem treści a ich publikacją jest ograniczone do minimum (odbywa się bez opóźnienia)
- niewymuszony sposób powstawania treści.