Samplowanie (ang. sampling) – użycie fragmentu wcześniej dokonanego nagrania muzycznego, zwanego samplem jako elementu tworzonego utworu przy użyciu specjalnego instrumentu zwanego samplerem (lub komputera). Sample uzyskuje się w sposób naturalny bądź sztuczny. Najczęściej sample stanowią pojedyncze dźwięki instrumentów naturalnych (np. sample perkusyjne) lub odpowiednio wycięte części innych utworów. Kilka typowych zastosowań samplerów to:
- imitowanie brzmień różnych instrumentów (np. akustycznych),
- cyfrowa synteza oparta na próbkowanych brzmieniach oscylatorów,
- uzyskiwanie niekonwencjonalnych efektów, np. zwalniania, cofania, filtrowania,
- tworzenie kombinacji niemożliwych do uzyskania w inny sposób, np. polifoniczne wersje monofonicznych instrumentów, wielowarstwowe barwy łączące próbki pochodzące z różnych źródeł,
- obróbka i odtwarzanie całych fraz (wykorzystanie w roli magnetofonu wielośladowego),
- budowa systemu modularnego z wykorzystanie indywidualnych wyjść audio i zewnętrznych procesorów.
Stan na 17.01.2014 r. (drobne zmiany red. - PI)