EFEKT SNOBA

efekt snoba, ekon. zwiększenie popytu na dobro luksusowe spowodowane wzrostem jego ceny;

efekt snoba po raz pierwszy został opisany przez T. Veblena na przełomie XIX i XX w. i dlatego niektórzy ekonomiści nazywają go paradoksem Veblena: liczni nowobogaccy, nowo wykreowani, często wywodzący się z nizin społecznych, „królowie” wołowiny, konserw, makaronu itp., uosabiający amerykański mit „od pucybuta do milionera”, dążyli do podkreślenia swojego prestiżu i pozycji społecznej przez konsumpcję dóbr luksusowych — nabywanie drogich dzieł sztuki, biżuterii, modnych rezydencji itp.; zjawisko to jest powszechne i występuje nieprzerwanie.
Autor(ka) wpisu: Barbara Fatyga
Rodzaj słownika: Słownik Terminów Encyklopedycznych
Źródło definicji(elektroniczne): hasło "Efekt snoba" w Słowniku PWN Biznes
Sprawdź pozostałe wpisy w innych słownikach:
Data aktualizacji: środa, 4 Grudzień, 2013 - 12:51