Nazwa definicji:
KOMPETENCJA KOMUNIKACYJNA
Treść wpisu:
Kompetencja komunikacyjna – jednostkowa umiejętność używania języka odpowiednio do odbiorcy oraz do okoliczności towarzyszących procesowi komunikacji. Kompetencja ta oznacza więc umiejętność stosowania reguł gramatycznych, konstruowania wypowiedzi poprawnych i adekwatnych do danej sytuacji[1]. Podstawową jednostką kompetencji komunikacyjnej jest wypowiedź.
Pojęcie to, zaproponowane przez Della Hymesa w latach 60., zadomowiło się na gruncie pragmatyki językoznawczej, psycholingwistyki, socjolingwistyki i psychologii społecznej.
W latach 80. M. Canale i M. Swain wyodrębnili z kompetencji komunikacyjnej cztery główne komponenty:
- gramatyczny: umiejętność posługiwania się elementami leksykalnymi i regułami gramatycznymi,
- socjolingwistyczny: umiejętność tworzenia wypowiedzi odpowiednio do różnych kontekstów społecznych,
- strategiczny: właściwe stosowanie strategii komunikacyjnych[2],
- dyskursywny: umiejętność łączenia zdań zgodnie z regułami dyskursu. więcej
Rodzaj słownika:
Słownik Wikipedii
Źródło definicji (elektroniczne):
Podobne (linki wewnętrzne):
Zobacz także (linki zewnętrzne):
Dodane przez:
Węzeł centralny