Sklep – lokal użyteczności publicznej, obiekt handlowy, przeznaczony do detalicznej sprzedaży towarów. Z punktu widzenia marketingu jest to miejsce prowadzeniamerchandisingu, czyli wpływania na zachowania klientów poprzez wystrój pomieszczenia i sposób prezentacji towarów.
Sklepy biorą nazwę od wielkości:
- sklepik - placówka handlowa prowadzona przez właściciela, sklepikarza, ewentualnie z pomocą rodziny
- sklep - tutaj pojawia się personel najemny: sprzedawca, dawniej subiekt, elegancko – ekspedient oraz kasjer
- dom handlowy, dom towarowy, centrum handlowe - to już duże, czasem zajmujące kilkupiętrowy budynek, przedsięwzięcie
- supermarket - współczesna nazwa domu handlowego (zobacz: Supermarkety w Polsce)
- hipermarket - supermarket o dużej powierzchni
Tradycyjnym wyposażeniem sklepu jest stół sklepowy (lada, kontuar), oddzielający sprzedawcę z towarem od klientów. Lada zabezpieczała towar przed kradzieżą ze strony klientów, a oddzielna kasa zabezpieczała gotówkę przed pazernością sprzedawcy. Z czasem zaczęto oszczędzać: sprzedawca obsługiwał klientów i przyjmował zapłatę, czyli pełnił również rolę kasjera. W celu dalszego obniżenia kosztów zlikwidowano ladę dopuszczając klientów do półek z towarem. W ten sposób powstał sklep samoobsługowy, czyli SAM. Skrajnym sposobem obniżenia kosztów jest wystawienie towarów w opakowaniach transportowych, bez wykładania ich na półki; sklep tego rodzaju to dyskont. (...)
Nazwa "sklep" pochodzi najprawdopodobniej od sklepienia, gdyż sklepy znajdowały się początkowo w piwnicach bądź na parterach kamienic, czyli w pomieszczeniach sklepionych (wyższe kondygnacje najczęściej posiadały stropy). Na takie pochodzenie nazwy wskazują również znaczenia słowa sklep w gwarze wielkopolskiej i w innych językach słowiańskich (po czesku „piwnica”, po rosyjsku „grób”, „krypta”)[1]. więcej